Consolidated PBY Catalina

Letci,ktorých zaujalo lietanie na akciách ponorkového klubu,ale nielen tam.

Consolidated PBY Catalina

Poslaťod randa » Uto Jan 28, 2014 10:53 pm

Consolidated PBY Catalina
Nový model v leteckej skupine Ponorkového klubu.
Majiteľ Pavol Konek

Historia a parametre skutočného lietadla :
Počiatky vývoja hydroplánu Catalina siahajú do začiatkov 30. rokov, kedy bola vydaná požiadavka amerického vojenského námorníctva na hliadkovací hydroplán. Americké firmy Consolidated a Douglas začali v roku 1933 s vývojom prototypov. Firma Consolidated Aircraft Corporation dokončila svoj prvý prototyp XP3Y-1 v roku 1935, ktorý prvýkrát vzlietol 28. marca. Americké námorníctvo tento stroj vyskúšalo, ale požadovalo ďalšie vylepšenia, takže ho v októbri 1935 vrátilo späť firme k prepracovaniu. Tá dala lietadlu silnejšie motory, urobila nejaké úpravy a v máji 1936 znova vyskúšala. Letové skúšky dopadli dobre, takže od septembra 1936 sa začala sériová výroba typu PBY-1. Stroj bol postupne modernizovaný a boli vyrábané ďalšie vylepšené verzie. Okrem USA sa lietadlá vyrábali aj v Kanade a v Sovietskom zväze. Celkove sa vyrobilo 4051 kusov.
Počas druhej svetovej vojny boli Cataliny používané pre boj proti ponorkám, námorné hliadkovanie, ochranu konvojov, záchranu zostrelených posádok a transport.
Stroje Catalina sa významnou mierou podieľali na vojnovom úsilí spojencov. 26. mája 1941 jedna z Catalín britského Coastal Command zbadala nemeckú bojovú loď Bismarck, ktorá sa pokúšala uniknúť pred britskou flotilou. Bismarck bol nasledujúceho dňa potopený Kráľovským námorníctvom. Letka Catalín tiež ako prvá spozorovala približujúcu sa flotilu Japonského cisárskeho námorníctva smerujúcu k atolu Midway. Squadron Leader L. J. Birchall na stroji Catalina spozoroval 4. apríla 1942 blížiace sa japonské lietadlové lode a predišiel tak nečakanému útoku na britskú Indickú flotilu na Srí Lanke.
Na strojoch Catalina slúžil počas vojny aj Edmund Percival Hillary, jeden z dvojice prvých pokoriteľov Mount Everestu.
Posádka: 8 alebo 9
Dĺžka: 19,46 m
Rozpätie: 31,70 m
Výška: 6,15 m
Plocha krídel: 130 m2
Hmotnosť (prázdny): 9 485 kg
Hmotnosť (vzletová): 16 066 kg
Pohon: 2x hviezdicový piestový motor Pratt & Whitney R-1830-92, každý s výkonom 895 kW
Maximálna rýchlosť: 314 km/h
Cestovná rýchlosť: 201 km/h
Dostup: 3 962 m
Dolet: 4 030 km
Výzbroj
3x guľomet M1919 Browning kalibru 7,62 mm; dva v prednom strelisku a jeden v strelisku v spodnej zadnej časti trupu
2x guľomet M2 Browning kalibru 12,7 mm vo vypuklých zasklených streliskách v zadnej časti trupu
1814 kg bômb, hĺbkových náloží alebo torpéd
Prílohy
1669663_211266132410845_1722020881_o.jpg
1669663_211266132410845_1722020881_o.jpg (187.41 KiB) Zobrazené 6745 krát
1501078_211265655744226_1722573422_o.jpg
1501078_211265655744226_1722573422_o.jpg (102.1 KiB) Zobrazené 6745 krát
1500994_211265599077565_810697818_o.jpg
1500994_211265599077565_810697818_o.jpg (119.84 KiB) Zobrazené 6745 krát
randa
Site Admin
 
Príspevky: 104
Registrovaný: Štv Máj 26, 2011 7:23 pm

Späť na Letecký klub- fórum

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť

cron