Republic P-47 Thunderbolt

Letci,ktorých zaujalo lietanie na akciách ponorkového klubu,ale nielen tam.

Republic P-47 Thunderbolt

Poslaťod randa » Uto Júl 14, 2015 3:24 pm

20150713_190113.jpg
20150713_190113.jpg (75.1 KiB) Zobrazené 4819 krát
Nový model v Letke Ponorkového klubu.

Vyvinutý bol z typu Republic P-43 Lancer, ktorý mal síce slabý motor a nedostatok vybavenia, ale zároveň mal silnú konštrukciu. Firma Republic napriek krátku pôsobnosť medzi leteckými výrobcami nebola nováčikom v odbore. Republic Aviation Company bola v podstate premenovaná spoločnosť Seversky, ktorá mala skúsenosti s výrobou jednoplošných stíhačiek s hviezdicovým motorom od polovice 30. rokov, kedy neuspela v zákazke vtedajšieho USAAC na dodanie novej stíhačky s firmou Curtiss a jej modelom P-36. Stroj dostal vtedy najsilnejší motor Pratt & Whitney R-2800, ktorý bol ešte len vo fáze testovania a celý vývoj bol v ohrození kvôli zlyhaniu motora a ukončenie jeho vývoja a výroby. K motoru bol dodaný výkonný turbokompresor, s ktorým mal potrebný výkon aj vo väčších výškach s riedkym vzduchom. Zamontovaniu nebol problém; už pri type P-43 sa s ním počítalo. Jeho štvorlistá vrtuľa mala priemer 3,71 ma tak musel byť použitý vysoký hlavný podvozok, ktorý sa zaťahoval smerom k trupu, a ostroha, ktorá bola samostatne zatiahnuteľný do chvostovej časti trupu.


P-47D-22-RE
Jeho základné výzbroj, skladajúci sa z ôsmich guľometov kalibru 12,7 mm, robila z Thunderbolt najlepšie vyzbrojenú americkú stíhačku na európskom bojisku. Vzhľadom k robustnosti konštrukcie a výkonu motora bol Thunderbolt vhodný na použitie proti pozemným a dobre chráneným ciele ako boli bunkre a delostrelecká postavenie Atlantického valu alebo obrnené vozidlá a tanky Wehrmachtu. Pre takéto útoky P-47 disponoval neriadenými strelami, podvěšenými pod trupom na vodiacich lištách alebo v tubusoch, pripomínajúcich bazooky pozemných vojsk US Army. Ďalej na ničenie betónových krytov sa dali použiť aj 250 libier vážiaci bomby taktiež podvesené pod krídlami Thunderbolt. Vzhľadom ku kratšiemu doletu ako mal P-51 Mustang, bol P-47 Thunderbolt postupne stiahnutý od jednotiek 8. leteckej armády, ktorá sprevádzala bombardéry nad Nemecko, až na niekoľko výnimiek a nové stroje boli dodávané 9. (taktické) letecké armáde USAAF, ktorá niesla hlavnú ťarchu misií zaisťujúcich hladký priebeh invázie do Francúzska v júni 1944.

Toto lietadlo nedostal pri vývoji toľko priestoru ako Mustang, ale zniesol ďaleko horšie zaobchádzanie od vlastných posádok aj paľbu nepriateľa ako elegantné, s kvapalinou chladeným motorom, stíhacie lietadlo, ktorý svojimi výkonmi a tvary pripomínal koňa divokého západu. Celkovo bolo vyrobený približne 15 000 strojov. Až do verzie P-47D-25 mal Thunderbolt vysoký trup za kokpitom, od čoho bola odvodená prezývka týchto starších sérií - Razorback (angl. Žiletka). Zníženie trupu spôsobilo nestabilitu lietadla. Riešením sa ukázala špeciálnou pätka medzi trupom a nábežnou hranou SOP. Dodávala sa ako stavebnica, teda ju mohol pozemný personál namontovať aj na stroje už slúžiaci v boji. Napriek tomu všetky stroje takto vybavené nie. Jedným z charakteristických znakov tejto stíhačky sú otvory na bokoch trupu medzi chvostovej časťou a kokpitom. Pod krycími plechy trupu sa v týchto miestach nachádzalo vyústenie výfukového potrubia motora R-2800. Novšie verzie mali aj iné modifikácie. jednou z nich bola nádržka s metanolom, pri ktorého vstrekovanie do valcov motora sa krátkodobo zvýšil výkon o 300 koní, ktoré mohli rozhodnúť, či pilot unikne nepriateľovi alebo ho naopak zničí. Zmenou prešla aj vrtuľa, ktorá teraz mala širšie listy, čo umožňovala väčší a rýchlejší stúpanie. Piloti Thunderbolt sa ku koncu vojny objavili aj nad českým územím ako hloubkaři, u nás skôr známejšia ako Kotláři. Toto pomenovanie vyplýva z ich najčastejšieho ciele v okupovanom Československu, ktorým boli kotly parných lokomotív. Podľa nešpecifikovaných záznamov, Thunderbolt zničili okolo 10 000 lokomotív.


P-47D
Lietadlo vzlietol prvýkrát 6. mája 1941. Typ bol silne vyzbrojený a pancierovaný (vrátane samosvorných obalov palivových nádrží), pre svoju hmotnosť a menšie obratnosť sa však hodil skôr k sprievodu bombardérov či bojové úlohy, než po vzdušné súboje sa stíhači protivníka.

Roku 1942 začala sériová výroba a od apríla 1943 sa stroje objavovali nad Európou; ich počet stále stúpal. Lietadlá boli časom vylepšované, predovšetkým ich dolet. U verzie P-47D bol pilotov výhľad smerom vzad zlepšený zavedením kvapkovitého krytu kabíny. Verzia P-47D sa vyrobilo najviac kusov, cez 12 500. Verzia N mala kvôli doletu väčšie krídla, nasadená bola v Pacifiku.
Prílohy
20150713_190139.jpg
20150713_190139.jpg (163.29 KiB) Zobrazené 4819 krát
20150713_190132.jpg
20150713_190132.jpg (141.45 KiB) Zobrazené 4819 krát
randa
Site Admin
 
Príspevky: 104
Registrovaný: Štv Máj 26, 2011 7:23 pm

Späť na Letecký klub- fórum

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť

cron